Khamis, 14 Oktober 2010

--RASA HATI--

Saya blog walking hari ni di blog2 yang saya suka melangut...

Dan membuatkan saya rasa hendak menulis sesuatu..untuk peringatan diri sendiri juga

Ada orang di duga dengan sihat tubuh badan, kekayaan mungkin juga di duga dengan hidup yang penuh kegembiraan tak pernah merasa bersedih..

Ada orang di duga dengan sakit-berpenyakit-tak sihat, kesusahan hidup, kehilangan ..kesedihan yang dirasakan berpanjangan tak berkesudahan..

Tetapi apa hak kita sebagai "orang" juga..nak menidakkan atau nak kutuk,nak mengata, nak mencaci dugaan2 yang ditimpa atas orang2 lain khususnya kalau dugaan sakit,kesusahan,kehilangan dan kesedihan????????

Gitu lah kita yang bernama "orang" ni atau lebih tepat lagi yang bernama manusia ni..

Biasanya kalau dugaan sihat,kaya,gembira jarang nak menceceh kan..tak sedar pun sedang di duga sebenarnya..saya teringat hubby saya pernah cakap,"siti nurhaliza tu kaya,dapat suami pun kaya,sihat..of course gembira tapi dugaan juga tak ada anak lagi"..mengigatkan kan kami syukurlah hidup sederhana berpendapatan tetap, gembira, dikurniakan 2 orang anak lelaki oleh Allah SWT yang sihat sempurna dan di duga sedikit dengan berpenyakit..abah saya pun berpenyakit,pak mentua pun lumpuh dan sakit ..

Apa yang boleh saya kata kan seharusnya SABARLAH DENGAN DUGAAN ILAHI BERIMAN KITA PERLULAH DI UJI..

Dan yakin kan lah diri kita hambaNYA di uji sesuai dengan kemampuan kita yang kita sendiri tidak tahu ..HANYA DIA MAHA MENGETAHUI..

Hikmah disebalik kejadian juga HANYA DIA MAHA MENGETAHUI..

Di duga juga supaya kita sentiasa mengigatiNYA..

Apa yang perlu dilakukan dalam menghadapi dugaan-dugaan hidup ini..

Berjuanglah, Berusahalah, Berdoalah, Bertawakalah kepadaNYA.

Moga kita semua dipermudahkan segala urusan dan dimakbulkan segala doa.AMIN.

:)

Tiada ulasan: