Jumaat, 9 Julai 2010

Allah jua penentu segala


Saya "ke free an" hari ini...tak ada meeting dan tak ada keje untuk tarik maklumat di dalam database..no request so duduk diam2..kalau ada pun keje sebenarnya keje untuk study business process untuk portal, SQL dan crystal report...tapi biler study sket fikiran menerawang ke lain ..ke angkasa raya! dan ianya membawa saya untuk menulis sesuatu di blog saya..satu hari nanti bila anak2 dah besor boleh baca kisah2 idup umi dia hehe poyosss..

Pejam celik dah sebulan saya di kastam...huhuhu..dan pejam celik jugak terasa terlalu lama dah tinggalkan alam belajar terasa diri sudah tua..dan tak sangka juga saya dah sampai ke tahap ini dalam kerjaya dan bidang yang bukan pilihan saya semasa di alam persekolahan dulu...Masa saya di form 4 dan form 5 saya dah punya kakak yang dah lepas SPM dan sudah melanjutkan pelajaran ke IPTA, jadi semasa diaorg sibuk memohon untuk masuk universiti, zaman dulu nak mohon kena isi borang manual dan ada buku panduan kemasukan ke Universiti yang dalam tu ada senarai univ dan course ditawarkan kan syarat2nya..jadi saya jugak menjadi kaki sibuk nak jugak membelek2 buku tu...tambahan pula di sekolah , dalam bilik kaunseling juga ada buku panduan tersebut jadi kadang2 bila melepak di situ, saya akan buka dan tengok2 ler...memandangkan saya jurusan sastera jadi saya hanya berminat yang sesuai dengan jurusan saya sahaja..saya memang sukakan matapelajaran sastera mungkin juga sebab saya suka membaca novel..seingat saya, di akhir form 4 , saya sudah setkan target saya mahu masuk UIA dan ambil bidang Sains Kemanusian-major dlm psikologi. Itu sebenarnya cita2 saya...idola saya pada masa tu Dr Noraini Ahmad -kaunselor UIA...dan cita2 saya yang kedua mahu menjadi pendidik, zaman dulu nak jadi pendidik yang saya set dalam kepala mesti masuk Maktab Perguruan.

Kita manusia hanya merancang tetapi Allah jugalah penentu segalanya..tamat SPM kuar result alhamdullilah result saya bagi kategori sekolah kampung kira cemerlang ler (ini bukan riak yer) so bermula la mengisi bermacam2 borang..saya memang memohon course yang saya cita2 kan..saya juga mohon untuk masuk maktab masa tu..dan ada satu hari, sebuah kolej swasta di kuantan nama nya IKIP, masa tu sangatla popular..telah buat hari terbuka untuk pelajar2 lepasan SPM/STPM yang nak sambung blajo ler..so abah saya bawak saya pergi..dia suruh saya tgk2 yang mana saya suka la kan, sebenarnya tak ada satu pun yang saya suka-semua course kejuruteraan, pra sains, sains komputer..masa tu dalam fikiran saya ini bukan bidang saya,saya kan aliran sastera...tetapi memandangkan pakcik mat nor ittew lagi excited dari anok dia kan...dia plak yang duduk p tanya kaunter dekat program francais IKIP dengan UTM..very the confident nya cik mat nor tu kata saya layak mintak course sains komputer pasal sains saya A1 dan math C3...saya kata mana boleh saya mana ada fizik,kimia dan add math..abah kata cuba je...almaklum la cik mat nor tu garang kan jadi anak dia takut nak bersuara ,ikut je la labu! yang paling saya tak boleh lupa, saya jumpa kawan sekolah di situ, dia cakap kat saya "kalau ko nak masuk kolej2 macam ni je baik ko bagi result SPM ko tu kat aku je"..aiwahhhh berdesing telinga wooo..

Nak dijadikan cerita juga alhamdullilah rezeki saya murah masa tu...saya di panggil temuduga untuk masuk UIA, ujian bertulis maktab dan juga nak masuk IKIP-UTM ittew huhuhu...yayasan pahang panggil temuduga..ujian bertulis maktab saya lulus dan dipanggil untuk temuduga...tapi sekali lagi cik mat nor ittew telah menggunakan kuasa veto nya sebagai abah saya , dia cakap kalau nak masuk maktab je tak payah la SPM bagus cenggini! kalau nak masuk gak p la interview sendiri, abah tak nok anto!!!nak nangis tak???saya dah nak memberontak dah masa tu, mana le saya tau nak naik bas p maktab tu...tapi boleh sabar lagi...pastu nak dijadikan cerita result nak masuk IKIP-UTM tu sampai dulu dari UIA!!!!abah saya suka bukan main, dia kata bagus ambik sains komputer,sekarang semua nak guna komputer belaka senang dapat keje...dengan exicited tahap gabannya cik mat nor telah pergi membayar deposit kemasukan siap2 ke IKIP tu...saya dalam DELIMA!!!! ingat masa tu memang tak dapat la UIA, tepon kawan2 yang sekali interview diaorg pun tak dapat lagi,lega sket..last sekali alhamdulliah saya dapat masuk UIA, rasa nak melompat2 je!!!suka!!!tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...sekali lagi abah saya dah memainkan peranannya dia suruh pilih UIA dan IKIP-UTM..dia cakap dah bayar deposit rm500..dah tu saya sakit susah kalau belajor jauh2, macam mana dia nak p jenguk..dah tu saya tak biasa naik bas..naik bas je mabuk (org kampung kan), sains komputer ni bagus cerah masa depan bla bla bla so on so on...nanti kat UIA tu nak kena blajo bahasa arab la saya bukan sekolah agama la, nanti stress blajo teruk2 mula la semput pun datang la...yang buruk2 belaka dia cakap pasal nak masuk UIA...bila saya buat diamkan diri je mogok!..kebetulan angah saya bercuti sem , angah saya pulak pujuk..masa tu gue kecik lagi tau cepat takut...jadi akhirnya masuk la saya ke IKIP-UTM tu...anak bapak dengor cakap bapak weh huhu..

huhuhuhu gue tersiksa blajo mende yang tak pernah terfikir di kepala..nak tekan komputer pun tak tau aterrrr orang kampung kan...kena blajo add math...dulu bahasa programming pascal!!!apa ke jadahnya la!!!! blajo akaun pun ada jugak!blajo statistik!!!masa tu rasanya nak berenti blajo jer!!!saya jadi malas nak blajo...tapi takut dan kesian duit mak abah banyak dah abis blajo kolej swasta ni teruskan la juga perjuangan,dah tu buat diploma je plak tu..siap ada repeat paper plak tu..rasanya masa tu otak saya bengap sungguh..tapi memandangkan ada kawan2 yang baik2 dan bagus2 perjuangan mesti diteruskan..biler dah duduk jauh dari abah, saya dah mula kena blajar berdikari dan saya memang nak tunjuk kat abah saya boleh berdikari walaupun sakit pasal dulu tak bagi masuk UIA kan...dalam pada tak suka dan tak minatnya saya pada kursus yang saya ambik dan terasa betapa saya tidak boleh menjiwai dunia programming ni, alih2 saya p lanjutkan pelajaran buat degree it lagi!!!...sungguh celaru saya seperti mengikut arus je masa tu, sebab cita2 memang nak ada degree dah abih degree apa la yang boleh ku mohon dengan diploma sains komputer?...saya ada mintak UPSI , nak jadi pendidik it...saya suka masa tu at least tercapai jugak cita2 saya masa memohon dan alhamdullilah saya di panggil temuduga malang nya masa tu saya ada khemah tahunan askar wataniah (pstt masuk askor sebab nak buktikan kat abah saya boleh berdikari dan mampu handle sakit dgn aktiviti lasak), surat sampai pulok last minit , itupun nasib baik tergerak ati nak call rumah guna public phone, masa tu mana ada hphone lagi ..hphone masa tu utk golongan bangsawan je kot..tersekat lagi rezeki saya untuk jadi pendidik. Allah tu maha pemurah lagi maha kaya kan, rezeki saya tak putus sampai di situ, akhirnya saya dapat masuk UUM , ha hambek ko...time tu abah tak leh cakap apa dah...tak bagi p jauh2 lagi kan...sudahnya Allah bagi nun hujung utara nun dekat siam dah...nak kata apa ,nak ambik degree pun bidang yang dia suruh ambik dulu kan hehehehe jadi ku relakan kau pergi lerrr jawabnya.

Sedihnya sebelum saya pergi abah saya masuk hospital kuantan, ada bisul di celah punggungnya memandangkan abah saya ada kencing manis jadi Dr nak bedah masa tu buang bisul takut merebak, ingat lagi saya dan sepupu yang hantar abah masuk ke wad. Kali ini saya pergi UUM dengan betul2 berdikari, naik bas sendiri mengangkut beg besor dari kuantan ke Ipoh. Masa tu angah saya dah berkahwin jadi mintak tolong abang ipar anto ke UUM..blajo la saya kat UUM tu buat degree 3 thn...semangat saya untuk blajo pada bidang yang saya tak boleh menjiwai sepenuhnya adalah kerana 1. saya mahu/mesti ada degree..2. kawan2 sekeliling yang pencetus motivasi..dalam suam2 kuku je dgn dunia it tu boleh pulak makcik mengambil major software engineering...ni gara2 kecut perut jugak dengar pensyarah cakap kalau awak nak amik major MIS je baik tak payah ,peluang keje tak luas...haiii kecutttttt banyak duit dah abis, banyak dah pinjam dgn kerajaan kalau takde keje naya ni ...nak balas jasa mak abah lagi anto blajo tinggi2 ni..

Perjalanan hidup banyak yang tak di duga yang tak tercapai di akal juga berlaku, segalanya Allah jua yang menentukan..sekarang saya di sini sudah 6 tahun bekerja dalam bidang yang dulu tidak saya menjiwainya, life must goes on...ada ketika saya rasa saya patut juga berterima kasih yang tak terhingga juga kepada abah saya, andaikata saya pilih bidang yang saya suka adakah saya akan dapat jawatan seperti hari ini? dan juga kerana bidang ini juga , saya dapat bertemu jodoh saya dengan suami...sampai ke tahap ini, saya rasa seronok juga berkeja dalam bidang it. .dan Allah itu Maha Adil juga, saya dapat merasa menjadi pendidik , pernah setahun saya bekerja sebagai guru GSTT di sekolah sebelum dapat keje sekarang..seronok tak terkata mengajar anak2 didik bangsa Melayu -ajar pulak darjah 1 dan 2, saya pun dah jadi ikut perangai budak2 masa tu, pernah saya mohon KPLI dan pernah dapat temuduga untuk program GSTT-KPLI (tak pasti namanya apa, tapi sambil mengajar dan belajar ) tapi itu la rezeki saya bukan sebagai pendidik. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNYA, rezeki saya memang di dalam dunia it..:)

Tiada ulasan: