Sabtu, 24 April 2010

luahan perasaan

Sabtu bagi saya adalah hari untuk merehatkan badan dan minda ...jadi setiap hari sabtu saya sentiasa plan utk menyambung tido selepas solat subuh..kalau boleh saya mahu tido sampai pukul 9.00-10.30 pagi,saya tak boleh tido lebih dari tu nanti kepala akan berat dan berdenyut2...memandangkan hari ini punya sabtu saya tidak ada sebarang perkara yg memerlukan saya utk bgn awal jadi saya plan utk tido...lagipun bgn pagi tadi mata saya bengkak dan tahi mata penuh sampai susah nak buka mata, saya pikir ni sure kena sakit mata ni,tapi yang herannya ammar dan amir ni kalau hari sekolah diaorg bukan main liat utk bangun pagi tapi kalau hari sabtu dan ahad awal2 pagi sudah bangun dari tidur dan mula la menakal dan menganggu plan tido saya huhuhu...
~9.00 pagi - saya tersedar bila dgr amir merengek2 nangis...saya buka mata..tengok2 ruang tamu dah penuh dengan biskut yg telah hancur bertaburan ...roti pun ada..si ammar sedang pegang penyapu sampah konon nak sapu semua biskut atas lantai..amir nangis sebab berebut penyapu!!!tempat saya tido pun penuh biskut jadi saya tidor atas biskut2..hati saya sudahh panas...volume 5 mula la keluar dan saya rotan ammar(rotan kat pampers,tapi nangisnya lebey2)..saya terpaksa sapu dan kemas dan salin pakaian ammar dan amir DAN PAKSA DIAORANG TIDO!sebab takutkan umi dia yg dah jadi incredible hulk 2 oranbg budak pun paksa diri utk tido...Ammar sudah pandai ambil tin biskut dan buka , pintu dapur juga sudah pandai dibuka..makanan bawah tudung saji pun sudah pandai ambil..kalau betul2 nak makan tak menjadi hal tapi masya allah macam dah jadi PESTA MENABURKAN BISKUT2 DI ATAS LANTAI!!!!!lantai pun rasanya dah melekit2, mula la hati rasa sengalnyaaaaaaaaaaaaa...lantai perlu di mop..tapi memandangkan diaorg tido diruang tamu jadi saya tangguh mop lantai, saya berbaring sama sambil baca majalah dan terlelap.
~12.00 tghari - ammar dan amir bangun, saya pun mandikan diaorg dan saya cakap duduk dalam bilik umi nak kena mop lantai..bila saya tanya ammar nak buat lagi mcm tadi tak/dia geleng kepala..saya biarkan dua org tu dalam bilik dan saya mengemas sapu sampah lagi dan mop. bila dah selesai saya masuk bilik biler dgr adik nangis rupanya berebut bakul kain...baju dalam kain habis bertaburan atas lantai!!!panas lagi hati saya ni...dalam otak fikir kenapa la diaorg ni main macam ni ha??? kenapa nakal tahap gaban terlebih minum susu ke? nak redakan marah saya ajak mereka makan (makan bubur nasi + telur je)
~4.00 ptg - saya bagi ammar minum susu, sekarang dia sudah tak minum susu dalam botol , minum dalam gelas je..saya leka tengok facebook...pusing2 saya tgk dia tengah mencurah susu atas kepala adik, baju dah basah dengan susu dan lantai dah penuh susu!!!!!!!!!!!wahhhhhh saya baru mop lantai!!!!!!!saya marah lagi!!!kali ni betul2 marah!saya dah mencubit si ammar...heee geramnya...saya suruh dia masuk bilik air,mandikan dan paksa dua2 tido!!!
sekarang diaorg dah tido..saya sedang menulis blog utk luah perasaan...saya bukan seorg ibu yg sabar kalau tgk bersepah2...saya tak tau ammar saje buat perangai ke atau memang itu perangai budak yg sedang membesar...atau sebenarnya dia boring duduk memerap dalam rumah pasal abi bekerja syif siang weekend kali ini dan akan balik pukul 8.00 malam nanti!
mata saya sudah tidak bengkak tapi sedikit merah.

Tiada ulasan: