Khamis, 10 Jun 2010

rutin berubah@kalut

Sejak bekerja di Kastam, saya WAJIB masuk sama ada pukul 7.30 pagi atau 8.00 pagi kerana masalah parking di sini..memandangkan saya pegawai baru jadi peruntukan lot parking perlu di mohon kerana sudah penuh...saya hanya boleh parking di belakang2 kereta orang tanpa menarik hand break atau parking di tepi2 bangunan...itu pun kena la awal sampai ke opis bak kata ammar "pat pat siku lipat sapa cepat dia dapat!!!"

Jadi rutin hidup saya dan anak2 di pagi hari berubah kerana saya memilih untuk masuk opis pukul 8.00 pagi berbanding di ICU JPM saya masuk pukul 8.30 pagi..huhuhu..minggu pertama bekerja hubby keje malam jadi saya selamat tak perlu la mendrive okays..tapi minggu ini saya dah mula mendrive sendiri...jadi saya kena bangun seawal 5.45 pagi, kalau pukul 6.00 pagi bangun sudah lewat! anak2 kena mandi antara pukul 6.25 - 6.30 pagi dan ini la masalahnya! saya fikir bagus juga kalau dilatih mandi awal nanti nak masuk sekolah rendah dah tak jadi masalah untuk bangun awal...cabarannya adalah untuk memujuk mereka bangun pagi seawal itu dan kena MANDI pulak tu...ammar paling bermasalah! 2 hari memujuk dia bangun dan mandi, saya perlu dudukkan dia,geletek2, sebut nama kawan2 dia, cieta yang seronok2 utk bagi dia bukak mata, dukung p bilik air..sambil mandi menyanyi "bangun pagi gosok gigi...tak pun bangau oh bangau kenapa engkau kurus???" kalau tidak dia akan menangis sesungguh hati dan sangat la menjadikan saya stress di pagi hari!!!!

Hari ini adik pun tak mau bangun pukul 6.35 baru nak bangun..bile masuk bilik air dia sudah merengek ..kejukkk katanya (sejuk)..menggerakkan amar seperti biasa la ...menguruskan diaorang pun hari sudah pukul 6.55 pagi! sepatutnya saya masa yang perlu siapkan diaorang adalah pukul 6.45 pagi sebab saya perlu mandi dan bersiap juga..saya pernah mandi dulu sebelum diaorang tapi selepas itu badan saya berpeluh seperti tidak mandi menguruskan dua orang budak yang lasak itu...ada masa perlu main kejar2 untuk pakai baju sahaja.~penatt okay
Oleh yang demikian, hari ini saya menjadi kalut...berlari turun naik tangga untuk bersiap..pakaian yang dah digosok lum sum pada hari weekend nampak kedut semula pulokkkk - masalah kainnya suka kedut agaknya..memandangkan dah tak sempat jadi bantai je la pakai..huhuhu...sampai nak kuar rumah kunci rumah pulak takde..puas mencari..rasanya saya letak ditempat yang sama..col hubby macam biasa la susah nak dapat~geram!..hari sudah pukul 7.15 pagi!!!!nasib baik terfikir ada kunci spare so guna kunci spare tapi kunci grill nya plak tak ada yg match..~pulok dah

Sampai di taska...adik main lari2 plak dalam kete tak mau p sekolah ~umi dah le lambat oooiiii...bila dah kalut jadi serba tak kena la..angkat beg , beg jatuh...berlari la plak anto masuk sekolah...ammar dengan jalan kaki ayam je p masuk sekolah ~selalunya berdukung ammar pun terpinga2 nak kena jalan..masuk je kereta saya dah macam nak semput ....tgk jam dah jam 7.24 pagi..waaaaa ni for sure la tak de parking!!! ~risau pasal saya belum mahir memarking kereta..kalau suruh saya parking mengundur for sure gagal! waktu2 kemuncak macam ni kereta banyak jadi tak leh la nak bawak laju2 , memandangkan saya bukan jenis merempit punya orang jadi sebab itu saya amat pentingkan masa supaya saya tidak kalut macam ni...dan juga yang paling penting supaya saya tidak semput tambahan pulak batuk dan selsema tak baik2 jadi lebih mudah kena semput..

Sampai di opis lebih kurang 7.35 pagi alhamdullilah masih ada parking yang mudah untuk diparking..sampai je di pintu masuk opis..waaaaaaaaaa pas tertinggal plak di dalam kete...dah le saya p meronggeng kat cafe dulu sebelum nak p opis ..hari dah 7.45 pagi..nak kena turun lif p parking ambil masa juga...dalam keadaan macam ni batuk saya pulak mula tak henti2 macam nak pitam berjalan laju dengan batuk dan dada dah terasa sempit...nasib saya baik sempat sebelum kul 8.00 pagi punch in!!!!!

saya terus ke surau menenangkan diri..hubby col ~mula la rasa nak marah ni, dia yang terambik kunci!!!fuhhhhhhhhhhhh tarik nafassss turunnnnnn..

Tiada ulasan: