Rabu, 30 Jun 2010

Pulau Santap

Pejam-celik pejam-celik hari ni dah hari rabu...saya baru ada mood nak update blog..entry yang lepas ada citer nak p berkelah kan hohohoho..jadi kami telah pergi berkelah weekend baru ni ke PULAU SANTAP, Janda baik. Sebenarnya nama nya sahaja pulau santap tapi bukan pulau yer, kata hubby dinamakan pulau santap sebab sultan Pahang selalu buat bbq di situ..perjalanan ke sana dari Putrajaya mengambil masa lebih kurang 1 jam 30 minit (jika tidak sesat hehehe)

Jemputan untuk p berkelah ni datangnya dari SIL saya -mak ndak lina dan kawan2 tempat kerja nya. FIL dan MIL pun ikut sekali..seronok FIL, katanya dah lama dia tak kena cahaya matahari. Yer sejak dia lumpuh pada tahun 2008 jarang sekali dia dapat keluar kecuali ke hospital atau jarang2 datang ke rumah kami di Putrajaya. Katanya dia dah tak nampak sangat pemandangan kabur2 je hanya boleh dengar bunyi air sahaja...sedih juga mendengarnya but my FIL sangat la penyabar orangnya, saya tengok dia dah semakin tenang dan redha dengan kelumpuhan nya.

Kami berkelah di hadapan D'Ark Training & Resort , bayaran yang dikenakan untuk sewa tapak perkelahan adalah rm5 sekepala bagi orang dewasa sahaja. Kami berkelah dalam 3 keluarga je pun, untung nya kami datang awal jadi dapatlah tempat lepak berbumbung..menu berkelah kali ni punya la banyak sampai tak larat nak makan. MIL buat pulut kuning dan mee hoon..pastu ada kuih2,buah2 lagi, nasi pun ada siap ada pucuk ubi rebus cicah budu lagi!..pastu ada bakar ikan patin,ayam,udang dan jagung...kenyang tahap gaban habisss diet! saya sangat teruja makan ikan patin bakar dan cicah air asam hmmm biler terkenang rasa terkecur jugak air liur sampai ke hari ni...sedap betul!Bila perut dah kenyang baru la gedebussss!!!masuk dalam air...Ammar mula2 takut tak mau mandi, sampai la hubby train baru ok, biler dah ok sudah jadi macam itik la pulak...tak mau naik ke darat..2 kali round tu mandi dengan mak ndak dan pak cu nya..sesi pagi dan sesi petang..sesi petang dia yang ajak pak cu, "kita mandi nak pak cu? mandi nak?"..pak cu pun layannnnnn..dah kena tukar baju mandi semula..Amir huhuhu sampai ke sudah "na nak na nak na nak kakut kakut!" puas di ajar dan di rendam tetap la menangis ketakutan..sampai dah buat muka seposen dah takut punya pasal. Umi? uhhh mana boleh lepaskan peluang..berendam jugak hehehehe..

Sesekali dapat menikmati suasana macam ni punya la syok, mana nak cari di Putrajaya ni utk dapat hirup udara segar..pokok2 banyak, sejuk air sungai, angin pun sepoi2 bahasa je...hutan batu ada la kat putrajaya ni...ada juga taman2 yang penuh pokok di sini..macam taman botani tapi feel dia berbeza pasal bukan semula jadi kot...

Kami bertolak balik ke Putrajaya dalam pukul 4.30 petang..Ammar nangis2 tak mau balik, nak ikut pak cu balik ke temerloh...nak dijadikan cerita, cermin mata saya tertinggal pulak dalam kereta SIL aduhaiiii mintak di pos la jawabnya, terlupa nak ambil ..itu la semasa ingat dok tangguh2 nak amik sekarang ni dah semakin bertambah usia biler teringat something perlu terus buat kalau tidak terus lupa..huhu..sampai je Putrajaya semua nya terus pengsan letih..kulit Ammar pun jadi merah je, badan pun panas ...mandi sungai pun ada sunburn ke dalam hati saya berkata begitu..

hmm pejam celik hari pun dah pukul 10 pagi, eh tilawah al-quran dah start semalam..dah terasa aura2 ramadhan kan..tema kali ni Memantapkan Ukhuwah Memperkasakan Ummah..perasmian semalam- time nasyid Ammar dan Amir bernasjid jugak tapi terkinja2 joget..time kumpulan hadrah lagi ler , orang belum start lagi dia dah terjerit2 1 Malaysia 1 Malaysia! lari tajuk hihi dan sibuk melunturkan jari adik supaya buat 1 Malaysia...pastu biler dah start show dia over acting terkinja2 jogetnya..pastu confuse,"umi dia, dia tepuk tangan ke umi?" hehehe tak pernah tengok orang main kompang rupanya...umi pun jawab,"bukan la itu dia tepuk kompang" Ammar,"ha tompang???" huh poyos..;)

Tiada ulasan: