Khamis, 12 November 2009

Risau semakin risau

Semalam petang saya batalkan hasrat untuk berjalan sejauh lebih kurang 2 kilometer setiap petang selepas office hour kerana nak meluangkan masa dengan hubby dan anak2 mengambil udara petang dekat masjid tu (poyo je)..hajat tu nak suruh Amir praktis berjalan di situ tapi moodnya kurang baik, batuk dan selsema nya masih teruk..saya boleh dengar kahaknya begitu banyak bila bernafas..akhirnya saya ajak hubby pergi ke klinik sekali lagi..

Dr pun cakap dalam rekodnya bulan 10 dah datang dan dah bagi antibiotik tapi masih belum baik..dr check Amir dan katanya kahak Amir sangat banyak tapi paru2 dia ok tiada jangkitan kuman..kali ini Amir di beri antibiotik yang lebih kuat dan kena pakai "nebulizer" (tak pasti ejaan nya)..terkejut saya dibuatnya terus tanya anak saya ada asthma ke doktor? katanya takde tapi bagi legakan pernafasan dia sebab kahak terlalu banyak..haii kesiannya Amir sekecil ini dah pakai nebulizer..mula lah saya mengenangkan adakah Amir akan jadi seperti saya mengidap asthma yang teruk? nauzubillah minta2 dijauhkan Allah.


Proses memberi nebulizer tu seperti peperangan la antara saya, nurse dan Amir sendiri. Dia menangis dan berpeluh sakan untuk melepaskan diri..saya pun terpaksa pegang tangan dan kaki.nurse pegang pipi..hubby kat luar dah suspen kenapa dengar menangis kuat sangat ni...hai sungguh kesian!habis je Amir seperti dalam keadaan yang sangat kelegaan!dr pun cakap ha!dah ok sket baru saya boleh dengar dengan clear paru2 dia. Dr bagi masa seminggu untuk makan ubat dan kalau dalam masa seminggu tak baik juga, dr akan bagi surat refer ke hospital untuk rawatan lanjutan. (saya sangat risau)


Balik rumah baru saya dapat tengok Amir dalam keadaan selesa sekali untuk bernafas..makan dan bermain..tidor malam pun nyenyak sampai pukul 4.00 pagi baru bgn mintak susu.


Pagi ini saya tak hantar kedua2 nya ke nursery mintak tolong cik yah (cuti semester) jaga..tapi pagi2 lagi saya sudah beri Ammar dan Amir makan+makan ubat dan mandi air bio disc+bio aura suam..Ammar cukup seronok tak perlu pergi sekolah, siap salam dan bye2 umi dia..bukan main lagi heee..


Harapan saya dalam masa 4 hari mereka berdua di rumah akan cepat sembuh. lunch hour saya akan balik untuk siapkan makan tengahari+beri ubat..rasa sangat terkejar2 tapi demi anak kena berkorban..semalam pun saya dah mintak tolong cik yah nya buatkan sup ayam dengan isi bawang putih lebih sket..


Harapan dan doa saya supaya Ammar dan Amir sembuh dari selsema dan batuk serta antibodi nya semakin kuat utk melawan penyakit.

2 ulasan:

ummi sofiyyah berkata...

alahai siannyer ammar ngan amir tak cehat.... akak baru perasan hari ni nuni jadi folower akak.. hehehe.. dah berapa lama tak masuk tengok... tiap2 hari dok bukak blog baby jer... giler beli online..

nuni berkata...

hehehe..aida kasi tau akak punya blog..heheh baju baby girl comey2..saya pun teruja tengok