Jumaat, 9 Oktober 2009

nursery @ pengasuh?

Saya perlu membuat satu keputusan yang sukar kali ini : Sama ada mesti terus hantar Ammar dan Amir ke rumah pengasuh @ hantar ke nursery?
Sakit kepala di buatnya..ada sesuatu yang terjadi membuat kan saya tawar hati untuk hantar ke rumah pengasuh (tak leh citer)..walaupun saya dalam dilema macam mana la nak cakap dkt pengasuh..dalam apa keadaan pun hati orang perlu dijaga juga..dia dah menjaga Ammar sehingga Ammar hampir 3 thn umurnya dan Amir sudah setahun..
Dan saya juga bukan seorang yg boleh berfikir2 sangat..mula rasa berdenyut2 kepala..sebab itu agaknya hubby cakap saya seorang yg gelabah dalam buat keputusan..berbanding dia la yg slow and steady (sesuwai la tu..tu pasal la tuhan jodohkan) dan agaknya sebab dia jauh lebih tua dari saya la kot (hehehehe jgn marah aa)
Anjakan paradigma perlu berlaku ..tadi waktu lunch hour (jumaat rehat panjang)..saya pergi survey nursery di sekitar rumah..dalam 5 nursery juga saya pergi ..3 darinya terima budak 4-6 thn sahaja..1 tu saya pergi, ramai budaknya tapi dari kebersihan sangat kurenggg...ada yg kuar hinggus dah sampai ke mulut tapi seorg je yg jaga, biler saya nak balik kuar sorang lagi baru bgn tido!...isk2..tapi cikgunya comey betul sejuk hati saya tgk (hehehe) tapi kelemahna nursey tu:
1. tak berapa bersih -lantai bersepah,tandas kotor,pampers haii berterabur
2. campur sekali gus je yg masih bulan umurnya,yg bertatih dan yg besar
3. masak sendiri kat nursery
4.bosnya lelaki - saya call dia suruh amik borang dan hantar
5. tak de sesi pembelajaran yg khusus
6. budak2 nya ada yang hai kusut sudah rambutnya
7. ot sejam rm5..jaga dari jam 7 pagi - 6 ptg
8. deposit rm50 seorg
nursery kedua saya pergi :
1. bosnya perempuan -saya datang pengasuh tak bagi masuk,dia kata tak dibenarkan kecuali ada bos so dia call la bos.bos on d dot kata nak datang..tunggu katanya..(ni baru nampak nak bisnes dan security anak2 dalam tu ada)
2. budak ramai juga tapi di asingkan yg 2-5thn di bawah, 1-5 bln satu bilik kat atas, 2-4 bulan 1 bilik kat atas juga
3. biler saya masuk saya tgk bersih..tak ada yg ada hingus..jenguk dapur dan bilik air pun bersih
4. saya naik atas tengok yg untuk bdk kecik - ni tak sedap sket ada 2 org sakit mata-katanya parent dah cuti seminggu tapi tak baik2 sakit mata so tak dapat cuti dah.si Amir kena tempatkan di sini lak tu
5. saya tgk muka budak2 pun rapi..yg lelaki baju masuk dalam.lantai pun bersih
6. ada kelas khusus belajar -utk tahap Ammar belajar 1 jam 30 minit sehari
7. tak masak di nursery.bosnya akan masak di rumah dan bawak ke nursery
8. saya tengok kain lap berbasuh
9. bos nya cakap sampul tilam bercuci 3 kali sehari dgn dettol ..cuci di rumahnya
10. jaga jam 7 pagi - 5.45 ptg. ot ikut 15 minit..kira kalau amik kul 6 kena charge 0.80 sen...lewat lagi 15 minit 0.80 sen lagi tambah
11. sabtu & ahad kalau ada hal leh anto .sejam rm3.
12. deposit rm50 seorg
itu la saya akan bincang dgn hubby mlam ni..
nanti citer lagi la..gtg

2 ulasan:

SeorangAku berkata...

pd pdpt akak yg x sebrp ni la...elok anto nursery coz blaja sket budak2tuh..usia dia org otak tgh serap cam span..senang masuk menda2 diajar ..rugi jer kalau tbiar kosong tak de input. At least tau ABC..dan doa2 asas..kalau setakat kite ngajar kan bykmane la sgt masanya balik keje? sempat ker...malam? dah penat kot..so, bila nak kasik input kat diaorg. Kalau kat umah owang lak maybe setakat jaga je la..kalau owg tu rajin dia ajar le agaknya. takpun cgdn lain..ambik le pengasuh noni! balik keja umah dah settle & anak2 t'urus..bleh le kita ambik peranan ngaja sket2 anak tu.Apapun Addar di nursery byk blaja, kdg2 x sangka dia boleh buat menda yg kita x jangka dia bleh buat. Discuss la dgn hubby baik2..:).

Nuni berkata...

ohh tq kak zu..saya hargai..saya dah buat keputusan hantar ammar dan amir ke nursery..esok start hantar..cuma saya risau nak menghadapi si ammar dan amir nangis je esok hehehehe