Sabtu, 22 Ogos 2009

Ramadhan Al-Mubarak

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan
Alhamdullilah hari ni sehari telah berpuasa...semalam sudah mula bertarawih..
Dikesempatan ini saya ucapakan selamat menjalani ibadah dalam bulan yang penuh kemuliaan ini..dan kami sekeluarga mohon maaf atas salah dan silap yang disedari mahupun tidak disedari..
Hari ini hari pertama berpuasa saya tidak bersahur....saya kira pertama kali dalam sejarah saya langsung tak bangun sahur..dari kecik memang di asuh bangun sahur,hatta puasa ganti pun saya bersahur..bila tidak bersahur rasa Ya Allah mampu ke tidak nak berpuasa ni?..saya bangun seawal 3 pagi,macam biasa Amir meragam lagi,pastu bangun untuk bermain..dan tidur semula lebih kurang jam 4.15 pagi..saya dah kunci jam untuk bangun jam 5.00 pagi tapi saya sudah tidak sedar saya ke yang menutup bunyi alarm itu?..sangat letihhh! sedar2 sudah 6.53 pagi..kalut bangun solat subuh,nasib baik saya sudah niat berpuasa sebelum tidur..dalam hati saya berkata mungkin Allah nak menguji saya pada hari ini berpuasa tanpa bersahur..
Berpuasa dengan anak2 masih kecil sangat berbeza,bertarawih pun di rumah sahaja..membuatkan saya terkenang zaman bujang2 dulu huhuhu..khususnya zaman belajar ..seronok berpuasa dengan kawan2 walapun kadang2 sedih ingat kg..bangun sahur sama2,meriah walaupun kadang2 sahurnya minum milo+biskut+roti ataupun maggi sahaja..bebuka sama2,siapa yang balik kelas lambat akan ditolong beli juadah berbuka,tukar2 makanan lagi masa bebuka,kalau rajin pergi pasar ramadhan..pastu lepas maghrib,jalan ramai2 ke masjid/surau..balik dari terawih,ada ketika bertadarus.. kalau singgah ke pasaraya boleh makan aiskrim sambil berjalan pulang ke kolej..pastu sambung makan lagi ..wahhh sangat mengujakan...bila dah ujung2 puasa..semua bilik boleh dikatakan ada pasang lagu raya..time tu nak belajar dah tak semangat,tertunggeng2 ingat kg..nak balik!!!..haiii semua nya dah jadi kenangan..
Puasa ini juga saya teringat kawan saya yang di pendalaman sarawak ittew..mcm mana yer puasa nya? kawan2 di muadzam pun apa la citer puasa mereka tahun ni?
Walau di mana dan walau apa keadaan sekali pun saya berharap semuanya dapat menjalani ibadah puasa dengan penuh kesabaran dan kesungguhan..

2 ulasan:

ani berkata...

betul2.. bestnyer ms bljr dulu, rs mcm nak kembali ke ms bljr pulak, hehehe.

Hanuni&Safian berkata...

hehehehe