Selasa, 3 Januari 2012

Salam Tahun Baru 2012

Selamat tahun baru untuk diri sendiri dan keluarga serta sesiapa yang menjengah rumah kecil saya..

Jujurnya saya belum duduk bertenang-tenang memikirkan apa rancangan hudup di tahun 2012..apa yang ada di dalam kepala hanya beberapa perkara yang perlu di settle kan selain daripada mengharapkan menjadi hamba Allah yang lebih baik.

Esok Ammar Yasir akan ke sekolah baru..Taska Al-Hidayah..bagi saya ia sama seperti TASKI di bawah Majlis Agama Wilayah Persekutuan. Fikiran saya berbelah bagi antara ia memang untuk kebaikan Ammar, untuk masa depan nya tetapi dalam masa yang sama saya merasa kesian pada umur 5 tahun, Ammar sudah bersekolah harian dari jam 8.00 pagi - 12.30 tghari dan kemudian ke sekolah KAFA dari jam 2.30 petang - 5.30 petang. Aduh saya mengambarkan ia meletihkannya! Harapan kami supaya Ammar tak menangis esok, cepat suaikan diri dan cepat belajar..ummi pun dah kena beli buku bahasa arab dan surat khabar jawi ..huhu dah lama tak membaca jawi.


Berbeza dengan zaman kami dulu ..5 tahun masih ligat bermain itu dan ini, masih bersuka ria keja makan,main,tido!..pakai spentot je kekadang bermain..en suami lagi la tak ke sekolah tadika pun terus darjah 1..pada umur 6 tahun pun tadika hanya sampai jam 12.30 tghari je..itu pun banyak waktu bermain dari belajar :P..Zaman dah berubah sekarang nak masuk darjah 1 dah ada penilaian untuk tengok kemahiran membaca adan mengira ..huhuhu..sungguh sistem pendidikan telah betul-betul berubah (eh baru perasan ke hehehe)


Amir Nasser pun sudah perlu di latih berdikari tahun ini sebab tahun depan akan mengikuti jejak langkah abangnya juga ke sekolah..dengan Amir tetiba ada rasa tidak yakin di hati saya..terasa Amir masih alahai kecik dan manja2 lagi dah nak sekolah dah huhuhu..


Cepat masa berlalu..dulu saya pernah terfikir nak hantar Ammar umur 6 tahun je la ke sekolah tetapi bila dikhabarkan darjah 1 sudah sepatutnya pandai membaca terus berfikir panjang..


Apa pun kami mengharapkan dan mendoakan yang terbaik..semoga anak2 menjadi anak yang seimbang di dunia dan akhirat..Ameen.

Tiada ulasan: