Khamis, 3 Mac 2011

Today is the Day

Salam bersiaran hehehe

Hari ini saya lapor diri di wad 3B katil no. 6 wad pembedahan

Tetapi malangnya saya di tendang keluar!

Kesihatan tak mengizinkan. saya batuk.
Salah saya juga masa 23hb/2 saya kena demam selsema, sakit tekak.
Saya tak ke klinik cuma makan panadol soliber sahaja.Saya kadang2 jemu ke klinik dan hospital!
Sudahnya berlarutan sampai ke batuk ..berkahak.
Bagi pengidap asthma batuk berkahak tu satu masalah yang agak besar..dada akan sentiasa sempit..kahak dah berkampung bawak anak2 cucu cicit segala dalam salur pernafasan...pernah tahun lepas sampai kena cucuk satu das untuk menghapuskan kampung kahak tersebut.
Hari Isnin - 28/2 baru nak terhegeh-hegeh ke klinik..dok tangguh2 ..sampai di klinik saya cakap kat doktor batuk,selsema,tinga ni dah jadi bengap..citer kat doktor nak bedah tiriod ni 4/3 so doktor kata ooo tak leh bedah kalau batuk..u kena sihat walafiat utk bedah..i dulu doktor bius.
jadi doktor pun terangkan nanti bedah tiriod kita masuk tiup dalam salur nafas u utk bolehkan u bernafas, jadi kalau u ada batuk salur pernafasan akan jadi hyper sensitive dan takut ada infection nanti kat paru-paru..nanti tak pasal2 lepas bedah duduk ICU..kiter kalau boleh nak elak patient masuk ICU.
Jadi saya telah diberikan antibiotik,ubat batuk,selsema dengan harapan hari ini semua akan OK.
Malangnya saya masih batuk,antibiotik pun tak abis lagi makan.

Saya nerbes dengar bahaya bedah kalau batuk. termimpi-mimpi!

Hari ini bila doktor pakar datang melawat-doktor yang saya jumpa masa pemeriksaan tiriod..dia cakap kalau saya batuk tak mau buat...not to my patient..reschedule 26hb/3..25hb/3 masuk wad..22hb/3 check up dengan ENT -vocal cord.

Satu bilik dengan saya ada seorang makcik yang telah membiarkan thyriod nya membesar sehingga 30 thn lamanya! besar jugak thyriod nya..dah dua2 belah kena..katanya sejak lahir anak kedua dia kena tapi dia buat tak kesah je sampai 6 orang anak aku..sebab tak sakit pun..alhmadullilah di usia 57 tahun dia tak ada kencing manis dan darah tinggi jadi tiada masalah bagi nya untuk buat pembedahan..masa saya balik dia belum ke OT lagi..nanti saya akan call makcik tu bertanya khabar.

1 mende lucu mendengar makcik dan pakcik berceriter berdua..saya terdengar..patient tempat saya duduk ada batu karang dalam hempedu dia..sudah selamat di bedah dan dah balik..makcik berceiter kepada pakcik..pakcik cakap wooo dalam hempedu kita ni ada batu..batu dia dah kuar..batu hempedu kiter belum tau lagi nih biler nak kuar...hehehe...

k la cuti-cuti Malaysia saya di wad berakhir kul 12.30 pm.

Saya ambil keputusan nak balik kampung ler petang ni jenguk parent di Pekan dan Temerloh.

Tiada ulasan: